Avatar experience; a mental realisation?
Butterflyer
2008-09-09 10:45:45 UTC
Why do I encounter so many former Avatar Masters in satsang meetings
in Holland?
Why are even Wizards visit the selfrealised people during Satsang?
Was the Avatar experience a mental realisation after all?

http://www.warenatuur.nl/index.php?item=492

[translated by me from Dutch]

Later on I heard that name again being mentioned by Alexander Smit,
and I began to understand the concent a little bit, although pure
cognitively. After taken the Avatar Course by Alexander Smit and Mieke
Madel a miracle happened; every sentence, every word had a totally
different meaning for me. There where no more secrets, no Advaita
puzzles, no dualism and paradoxes. I have not seen Alexander since
then, I am Source, so I did not needed a Master anymore.
Yet, this was all a mental realization I came to understand later on.

Later hoorde ik bij Alexander Smit die naam weer en begon ik de inhoud
een beetje te begrijpen, al was het puur cognitief. Na de Avatar
Course® bij Alexander en Mieke Madel gebeurde er een wonder, elke
regel, elk woord kreeg een totale betekenis voor mij. Er waren geen
geheimen meer, geen Advaita raadseltjes, geen dualiteiten en
paradoxen. Alexander heb ik daarna niet weer gezien, een meester had
ik immers niet meer nodig want ik ben Bron. Toch bleek later dat dit
nog steeds op een mentaal nivo was.
Butterflyer
2008-09-09 10:59:47 UTC
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Secondary?BOL_OWNER_ID=666816307&Secondary=reviews&Section=BOOK

The commentary by Peter Den Haring of the book; “The Direct Path’’ of
Alexander Smit.

For years, musician [Alexander] Smit gave lectures on the Indian
tradition Advaita Vedanta Yoga at the location in Baarn of the house
of doctor Rama Polderman. Intrigued by the FINANCIAL POSSIBILITIES of
the Avatar-movement, he made a step towards the material. Luckily he
is back again giving commentary –in the form of lectures’- on the
‘’Upadesa Saram’ poems ….

Recensie(s):
NBD|Biblion:
Musicus Smit gaf jarenlang lezingen over de Indiase traditie van
Advaita Vedanta yoga ten huize van de Baarnse arts Rama Polderman.
Geboeid door de financiële mogelijkheden van de Avatar-beweging maakte
hij toen een tijdje de overstap naar het materiële. Gelukkig is hij
weer terug van weggeweest met commentaar -in de vorm van lezingen- op
de 'Upadesa Saram'-verzen van de in 1879 geboren en in 1950 overleden
traditioneel Hindoeïstische goeroe Ramana Maharshi. Diens 'directe
pad' verwijst naar de noodzaak om lichaam, denken en voelen
voortdurend en gericht te onderzoeken op wat het nu werkelijk is. Ook
buiten de waaktoestand dienen droomtoestand en diepe droomloze slaap
als mysterie aandacht te krijgen. Onophoudelijke meditatie, onder meer
door het reguleren van de adem, en zelfonderzoek op de juiste wijze
kan leiden tot het verzinken en nog later tot het vernietigen van de
ik-gedachte. Dan kan een ander Ik, een spiritueel Hart als bron van
bestaan, gekend worden en gelukzaligheid ononderbroken bewust ervaren
worden. Smit geeft veel heldere anekdotes en begrijpelijke toelichting
voor zoekenden naar non-dualiteit. Paarse omslag met tekening van
vurige gloed tussen twee handen.
(Biblion recensie, Peter den Haring.)